Naudinga žinoti

Gydytojos dietologės patarimai iškylaujantiems

Vasaros metu daug laiko praleidžiame iškylaudami ir žinome, kad be vandens ir kremo ar purškalo, kuris apsaugotų nuo saulės – nė žingsnio. Tačiau vis dar mažai dėmesio skiriame maistui, kuris padėtų mums ne tik jaustis sotiems, bet ir karštą vasaros dieną ne taip greitai sugestų. Kokius maisto produktus rinktis ir kokie pagrindiniai patarimai išsiruošusiems į iškylą, pasakoja gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė.

Klausiant dietologės apie tai, kokius produktus ar pagamintus patiekalus rinktis, kad jie būtų tinkami vartoti kuo ilgiau, J. Dobrovolskienė akcentuoja, jog išvažiuodami į gamtą turime galvoti apie sveiką maistą: „Jei kalbame apie išvažiavimus į gamtą, mes galvojame apie sveiką maistą, žinoma karščius ir galimybes apsisaugoti nuo infekcijų, kurias gali sukelti gendantis maistas. Todėl pirmiausia krepšelyje turėtų būti kruopos. Jei mes plauksime baidarėmis arba keliausime 2–3 dienas, tai negendantis ir visada skanus produktas“.

Pašnekovė taip pat pataria pagalvoti ir apie šaldytą mėsą arba konservus, kurie leistų apsirūpinti maisto medžiagomis išvykus iš namų keletui dienų.

Reiktų nepamiršti ir vandens, kuris galėtų būti šaltinio, stalo ar mineralinis. Jis labai svarbus ne tik suaugusiems, bet ir vaikams, nes karštą vasaros dieną, netekus daug skysčių, mūsų organizmas gali dehidratuoti. Specialistė siūlo pasiimti jo tiek, kiek galite ir paskaninti agurko spirale, apelsino skiltele ar karštu vandeniu užpiltais keliais gvazdikėliais.

Sveikos mitybos metas

Kaip teigia J. Dobrovolskienė, dabar yra kaip tik palankus metas sveikai mitybai, kurią galėtų sudaryti kruopos ir duona: „Kruopos yra pirma pakopa sveikos piramidės, taip pat ten priklauso ir juoda bei balta duona. Žinoma geriausia rinktis ne pačią balčiausią, o geriau su įvairiomis sėklomis. Juodą reiktų rinktis paprastą ruginę“.

Gydytoja dietologė pataria rinktis ridikėlius, pomidorus, agurkus: „Geriausia rinktis ne mišraines, bet turėti šviežių daržovių krepšelį. Taip pat reiktų turėtų lapų, kurie yra tvirtesnės struktūros, tai gali būti špinatai, garžgarstės, Kininis kopūstas, Ledo salota“.

J. Dobrovolskienė primena ir apie vaisius bei uogas, kurie turėtų būti iš anksto nuplauti ir kuriuos būtų patogu valgyti. Rinkitės obuolius, nektarinus ar melionus. Vietoj įprastų saldumynų pasiimkite sausainių, kurie skirti vaikų mitybai, nes juose nėra nei cukraus, nei kreminių pertepimų.

„Ant iešmo ar grotelių galite kepti mėsą, kuri turėtų būti sausai pamarinuota, t. y. be majonezų ar kitų padažų, galinčių paskatinti rūgimo procesą. Kepkite daržoves. Jos patiks ir vaikams, dėl savo neįprastos išvaizdos, pagerinančios ne tik vaizdą, bet ir skonį. Tinka kepti baklažaną, cukiniją, pomidorą“, – patarimais dalijasi J. Dobrovolskienė.

Netoleruojantiems laktozės ar glitimo

Žmonėms, netoleruojantiems glitimo, vertėtų pasirinkti grikius, avižas, soras, kukurūzus ir ryžius. Kaip teigia pašnekovė, netoleruojantiems laktozės galima naudoti avižų, migdolų ar ryžių pieno gėrimus, kuriuose nėra laktozės. Taip pat tinka kieti sūriai ir varškės sūriai be laktozės. Mėsa, žuvis bei daržovės neturi nei glitimo, nei laktozės, tad drąsiai galite juos valgyti.

Kepta mėsa ir daržovės

„Reiktų prisiminti vieną dalyką, kad apkeptas ar apdegęs maistas yra blogai. Turėtų būti iškeptas, bet ne apskrudęs. Toks perdegęs maisto vartojimas išveda iš rikiuotės virškinimo sistemą. Riebūs ir dar apkepę maisto produktai yra blogai, todėl šonine apvyniotos ir apkepintos užkandėlės nėra gerai. Suvartojus tokio maisto gali prasidėti skausmai, pykinimas. Jei esate svetimoje vietoje, reiktų riboti daržovių suvartojimo kiekį, nes perteklinis skaidulų kiekis gali sukelti viduriavimą“, – sako dietologė.

Dažniausios klaidos

J. Dobrovolskienė pasakoja, jog vis dėlto reikia laikytis gryno produkto principo. Mėsa turi būti iškepta ir nesumaišyta su majonezu ar pomidorų padažu, nes viską sumaišius yra visiška rauginimo terpė, kai maistas pradeda greičiau gesti ir atsiranda pavojus apsinuodyjimui. Su daržovėmis situacija ta pati. Marinavimui ar gardinimui reiktų rinktis druską arba šviežiai spaustas citrinos sultis, tačiau jei vis tiek norisi padažų, vertėtų juos įsidėti į atskirą indą.

5 pagrindiniai produktai iškylai

  • Duona ir kruopos.
  • Daržovės ir vaisiai.
  • Mėsa, pieno produktai, kiaušiniai.
  • Riešutai ir džiovinti vaisiai.
  • Vanduo.

Pabaigai dietologė  J. Dobrovolskienė ragina nepamiršti ir kitų pagalbinių daiktų: „Nepamirškite įsidėti pjaustymo lentelės, servetėlių, aštresnio peilio, šaukštų, klijuotės, kad nebūtų sąlyčio su aplinka.

Nepamirškite atsargai turėti degtukų. Jeigu plauksite baidarėmis, juos įdėkite į stiklainiuką ir uždarykite, taip jie nesušlaps.

Taip pat turėkite prieskonių ar druskos. Jeigu pagausite žuvį, čia pat galėsite pasisūdyti ir ji nesuges.

O jeigu dar turite nešiojamą šaldytuviuką ar šaltkrepšį, tai puikus daiktas laikyti pieno produktus ar šviežią mėsą“.