Šiandien rajone

„Zuikiai“ viešajame transporte kasmet kainuoja tris naujus autobusus

Vilniuje kasdien apie 9250 keleivių viešuoju transportu važiuoja be bilieto

Kiekvieną dieną Vilniuje viešojo transporto paslaugomis naudojasi tūkstančiai žmonių – darbo dienomis sostinėje atliekama virš pusės milijono kelionių. Vieniems tai kasdienis ritualas pasiekti darbo vietą ir namus, kitiems – tam tikras  įpročių pakeitimas. Visgi, apmaudu, jog žmonių, kurie kelionei renkasi viešąjį transportą už jį nesumokėję, skaičius Vilniuje išlieka pakankamai didelis.

Kasdien užfiksuojamų „zuikių“ – tūkstančiai

Kaip pasakoja savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ komunikacijos vadovė  Miglė Bielinytė, naujausi duomenys rodo,  jog vadinamųjų „zuikių“ dalis viešajame transporte sudaro maždaug 1,7 procento viso keleivių srauto. Vilniaus mieste kasdien atliekama apie 544 000 kelionių, vadinasi, apie 9250 keleivių kasdien viešuoju transportu važiuoja be bilieto.

„Per metus viešojo transporto paslaugų suma, už kurias vilniečiai renkasi nemokėti, sudaro iki 632,4 tūkstančius eurų negaunamų pajamų. Palyginimui, už tokią sumą miestui galima nupirkti maždaug tris naujus autobusus“, – realius faktus pateikia M. Bielinytė.

Surinkti duomenys rodo, jog 2018 metais, „zuikiu“ keliaujantiems vilniečiams buvo paskirta 1 mln. 23 tūkst. eurų baudų suma. Geranoriškai iš karto sumokėta baudų suskaičiuota už maždaug 597 tūkstančius eurų, o likusi dalis (426 tūkstančiai) – perduota antstoliams.

Pasitikėti mobiliosiomis programėlėmis – neverta

Įvairiose socialinių tinklų grupėse ar mobiliosiose programėlėse dažnai atsiranda keliautojų, kurie ryžtasi tapti „zuikių gelbėtojais“. Žmonės dalinasi nuotraukomis, perspėjimais ir informacija apie vietas – stoteles, kuriose dirba viešojo transporto keleivių kontrolieriai.

Siekdami užtikrinti teisingą ir nustatytą keleivių naudojimąsi viešojo transporto paslaugomis, SĮ „Susisiekimo paslaugos“ efektyvina keleivių kontrolės darbą ir koreguoja jo organizavimą.  Trumpinamas tikrinimų vienoje stotelėje laikas, keleivių kontrolės buvimo vietos keičiamos dažniau nei anksčiau.

„Tam tikros grupės socialiniuose tinkluose ir programėlės, kurios skelbia apie keleivių kontrolės buvimo vietą, mums yra žinomos. Su kai kurių programėlių administratoriais pavyko sutarti, jog toks informacijos skleidimo būdas neprisideda prie miesto gerovės ir viešojo transporto  kokybės gerinimo. Tačiau ir patiems keleiviams primename, kad pasitikėti programėlėse ar kituose šaltiniuose pateikiama informacija nereikėtų – pakankamai neretai susiduriame su „zuikiais“, kurie atvirai pasidalina, jog pasitikėjo tokiomis programėlėmis“, – teigia M. Bielinytė.

Papildoma priemonė – bilietų aktyvinimo atidėjimas programėlėse

Bilietų tikrinimą Vilniuje vykdo ir mobilūs kontrolieriai, kurie dirba važiuojančiuose transporto priemonėse ir patikrinimo vietas keičia kas 2-3 stoteles. Tai yra viena pagrindinių priežasčių, kodėl socialinių tinklų grupėse ar mobiliosiose programėlėse pateikiama informacija dažniausiai nėra tiksli.

Be to, nuo šių metų liepos mobiliųjų programėlių m.Ticket ir Trafi naudotojai pastebėjo naują viešojo transporto bilietų žymėjimo tvarką. Bilieto aktyvinimui dabar skiriamas 15 sekundžių laikas – tai reiškia, jog paspaudus mygtuką „aktyvinti“ bilietas aktyvinamas ir kontrolei paruošiamas per šį laiko tarpą. Tokiu sprendimu taip pat siekiama užtikrinti efektyvesnį ir drausmingesnį bilietų aktyvinimo procesą naudojantis mobiliosiomis programėlėmis ir paraginti keleivius vengti kelionių „zuikiu“.

„2018 metais, būtent, programėlėse įsigytų bilietų skaičius, lyginant jį su 2017 metais, išaugo 53 proc. Atsižvelgdami į tai nuolat atnaujiname m.Ticket programėlę – pavyzdžiui, už bilietus jau galima atsiskaityti banko kortelėmis, taip pat juos perkelti kitiems asmenims, kas yra itin patogu tėvams, norintiems nupirkti bilietą savo vaikams. Visgi pastebėjome, jog gana nemaža dalis mobiliųjų programėlių naudotojų bilietus aktyvina jau kontrolės metu, o toks bilietas pagal taisykles negalioja“, – akcentuoja M. Bielinytė.

Skaičiuojama, kad 2019 metų sausio-balandžio mėnesiais 9,2 proc. visų patikrintų mobiliųjų programėlių naudotojų bilietą aktyvino jau keleivių kontrolės metu. Įlipdami į viešąjį transportą, keleiviai turi būti iš karto pasiruošę aktyvinti bilietą tiek mobiliosiose programėlėse, tiek Vilniečio kortelėje. Programėlėse atsiradęs 15 sekundžių laikotarpis bilieto aktyvinimui yra vienas būdų, skatinančių keleivius prisiminti šią taisyklę.

Būtent 15 sekundžių laiko tarpas bilieto aktyvinimui mobiliosiose programėlėse pasirinktas paskaičiavus, jog minimali trukmė, per kurią viešasis transportas nuvyksta nuo vienos iki kitos stotelės sostinėje siekia 15 sekundžių. Tokie atstumai tarp stotelių fiksuojami tik keliose vietose visame Vilniuje – vidutinė laiko trukmė, per kurią viešasis transportas važiuoja nuo vienos iki kitos stotelės siekia 60 sekundžių.